Als webdesigner balanceer je op een dun koord. Enerzijds wil je graag nieuwe trends in je werk stoppen en klanten overrompelen met fanciness, maar aan de andere kant moeten functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid altijd leidend blijven. Daarom 5 vette trends voor het nieuwe jaar die eenvoudig toepasbaar zijn en waar de user experience niet onder hoeft te lijden.

1. Abstracte composities

Met abstracte en geometrische vormen kun je heel snel een bepaalde sfeer overbrengen. Combineer je die vormen vervolgens met levendige kleuren, dan speel je meteen in op de beleving van bezoekers. Het geeft je als ontwerper bovendien de vrijheid om buiten de kaders te werken, eindelijk van die standaard stockfoto’s af te stappen en bezoekers te verrassen met een unieke uitstraling.

Door abstracte vormen te gebruiken kun je bezoekers bovendien sturen naar een call to action. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de vormen naar een bepaalde button te laten bewegen.

Enkele voorbeelden van krachtige webdesigns met abstracte composities:

Bron: https://99designs.nl/profiles/andreimoldovan

Bron: https://dribbble.com/secondeight

2. Scrolling transformations

Waar informatie buiten beeld vroeger een doodzonde was, mogen we tegenwoordig wel stellen dat scrollen de standaard is. Bezoekers begrijpen dat er onder de fold nog meer te zien is. En juist hierdoor kunnen we de bezoeker een nieuwe beleving meegeven. Bijvoorbeeld door met meerdere lagen te werken die allemaal op elkaar zijn afgestemd. Daarmee creëer je diepte in je website wat direct een WOW-effect teweegbrengt.

De gebruiksvriendelijkheid hoeft hier niet onder lijden, omdat bezoekers zonder na te denken naar beneden scrollen op een website. Dit is gewoonte geworden.

Bekijk voor meer inspiratie de portfolio’s van deze designers:

https://dribbble.com/dennissnellenberg
https://dribbble.com/zhenyary

3. Alles draait om het product

Als ondernemer wil je zoveel mogelijk producten verkopen. Daar zijn natuurlijk diverse e-commerce toepassingen voor, maar designwise zijn er ook een aantal trucjes die je kunt inzetten.

Het centraal zetten van je producten is zo’n toepassing. Denk goed na over welke informatie je biedt, welke stijl je toepast en hoe goed je productfotografie is. Al deze elementen moeten naadloos op elkaar worden afgestemd om een unieke productbeleving mee te geven aan de bezoeker. Maar als dat eenmaal is gelukt zijn jouw bezoekers je grootste fans en vliegen de bestellingen binnen.

Enkele toffe voorbeelden:

Bron: https://99designs.nl/profiles/jpsdesign

Bron: https://99designs.nl/profiles/iconicgraphics

4. Accessibility

Accessibility is al jaren een ‘hot item’ en draait om de digitale toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Een groep websitebezoekers die vele malen groter is dan je in eerste instantie zou denken. Het omvat niet alleen mensen met een visuele of auditieve beperking, maar ook bijvoorbeeld een groot deel van de ouderen. Het is bovendien goed om je daarbij te bedenken dat niet alleen mensen met een beperking baat hebben bij een toegankelijke wereld, maar iedereen.

Foursites heeft intern een team opgesteld dat zich verdiept in accessibility en de toegankelijkheid van onze websites. Wij streven ernaar dat iedere gebruiker zijn doel kan bereiken op een website en de juiste beleving ervaart.

Als het gaat om accessibility hebben wij drie eenvoudig toepasbare best practices voor designers:

1. Zorg voor genoeg contrast tussen de achtergrond en voorgrond. Hier zijn handige tools voor die aangeven of het contrast groot genoeg is. Handig!


2. Laat de tekstlinks eruit springen voor beter onderscheid. Dit doe je door de tekst te onderstrepen en een andere kleur te geven.

3. Knoppen met een duidelijk doel. Zet in de knop wat er gebeurt als je erop drukt.

5. 3D-afbeeldingen

Met de komst van displays met een hogere resolutie heeft 3D-ontwerp een mooie comeback gemaakt in de designwereld. 3D-afbeeldingen zorgen voor een nieuwe dimensie binnen het web. Je kunt 3D-afbeeldingen erg goed laten samensmelten met de website, waardoor er een samenhangend geheel ontstaat dat professioneel en modern oogt én een diepe indruk achterlaat op je bezoekers.

Twee voorbeelden van 3D-afbeeldingen in webdesign:

Bron: https://dribbble.com/creativemints

Bron: https://dribbble.com/clayglobal

Smullen, maar met mate.

Voor een webdesigner zijn de maanden rond de jaarwisseling altijd smullen geblazen. Dan worden de trends voor het nieuwe jaar bekend en dán delen gerenommeerde webtovenaars nieuw werk met hun publiek.

Toch moet je waakzaam blijven en het vooral zien als inspiratie. Je mag genieten van opvallende kleuren, 3D-thema’s en toffe scrollanimaties, maar er moet ook meteen een belletje afgaan in je hoofd dat zegt: en de gebruiker dan?

De gebruiker, ja. Die zal een blinkend design echt niet afkeuren, maar het is niet de voornaamste reden dat hij jouw website bezoekt. Hij heeft een duidelijk doel en als jouw ontwerp ervoor zorgt dat hij verdwaald raakt en niet meer van A naar B gaat, dan sla je de plank flink mis.

#sharing is caring