Afgelopen jaar heb ik de beslissing genomen om na 17 jaar, waarvan 5,5 als ondernemer, de horeca te verlaten. Mijn nieuwe baan bij een internet bureau heeft mij nu al zoveel inzichten gegeven die voor mij als ondernemer onmisbaar waren.

Van horeca naar een digitale wereld

Niet de coronacrisis, maar een steeds maar harder wordende roep van binnenuit naar een nieuwe omgeving was de basis voor mijn overstap naar totaal iets anders. Vanuit het ondernemerschap was ik altijd al actief in de digitale wereld en actief bezig geweest met marketing, daarom deze nieuwe stap in mijn leven. Die nieuwe (online) omgeving heb ik gevonden als projectmanager bij Foursites in Didam.

Ik voelde mij een beetje als de lokale voetbalamateur die opeens bij een profclub mee mocht trainen.

Een rugzak vol “ervaring” dacht ik mee te brengen naar mijn nieuwe avontuur. Nou, die rugzak kon al snel af. De eerste weken voelde ik mij een beetje als de lokale voetbalamateur die opeens bij een profclub mee mocht trainen. De kennis die ik dacht te hebben van het wereldwijde web bleek toch iets minder aanwezig te zijn dan mijn gevoel voor gastvrijheid en ik liep tegen steeds meer zaken aan die ik vroeger goed dacht te doen, maar die toch op een andere manier zorgen voor een stuk beter resultaat.

Nieuwe marketing inzichten

Begrijp mij niet verkeerd, het was niet fout hoe ik het als ondernemer aanpakte, maar het kon zoveel beter. Vanuit mijn ondernemers visie en alle ervaring die ik tot nu toe heb opgedaan bij Foursites heb ik de 5 belangrijkste online valkuilen voor een ondernemer op papier gezet.

1. Met alleen een nieuwe gevel ben je er niet

Het klinkt logisch, maar toch gebeurt dit nog veel te vaak. Je kunt je bedrijf verbouwen en het mooiste terras voor je zaak aanleggen, als er niemand langs komt rijden of fietsen heb je er helemaal niets aan. Om dit te voorkomen doen we er alles aan om zoveel mogelijk mensen te laten weten dat we er zitten en dat je toch echt eens moet komen kijken. Waarom gebeurt dit dan wel met het maken van een nieuwe website?

Het gebeurt nog heel vaak dat bedrijven een nieuwe website laten bouwen die er visueel fantastisch uitziet en precies zo functioneert als van tevoren uitgedacht. Als er vervolgens niemand is om op de website datgene te doen waarvoor deze gebouwd is heb je er, inderdaad, niets aan. Juist de combinatie van het op maat maken van je website met bijpassende online marketing maakt of jouw (nieuwe) online strategie succesvol wordt of niet.

2. Wie is nou eigenlijk mijn (online) doelgroep

‘Ik wil graag met dit zoekwoord de nummer 1 positie scoren in Google.’ Dit is wat iedere ondernemer wil bereiken als ze zich verdiepen in SEO. Maar is dit wel het specifieke zoekwoord waar jouw doelgroep op zoekt? Je online doelgroep is lang niet altijd dezelfde als die jij zelf voor ogen hebt. Als je een mooi klantenbestand hebt opgebouwd kun je een goede analyse (laten) maken om erachter te komen wie nu jouw online doelgroep is om zo veel doelgerichter te targeten op jouw online doelgroep. Grote kans dat jij nu op een heel ander zoekwoord gevonden wil worden!

Doelgroep onderzoek bij Foursites

3. Meten is weten

If you don’t know your numbers you don’t know your business.

Is een veel voorkomende quote in marketingland en veel ondernemers kennen uiteraard alle belangrijke cijfers uit hun hoofd. Maar weten zij ook hoeveel unieke bezoekers hun website afgelopen maand heeft gehad? Of hoeveel conversies de laatste LinkedIn-campagne heeft opgeleverd? Veel ondernemers komen niet verder dan het meten van het aantal bezoekers, hoeveel tijd ze doorbrengen op de website en waar ze vandaan komen. Vervolgens wordt er te weinig met deze data gedaan. Het weten wat een bezoeker doet op een website en meten of een campagne ook echt conversies oplevert zorgt voor volledige controle over jouw online inspanningen en budget.

Google Analytics Foursites

4. Focus op jezelf

De concurrent plaatst iedere week een mooi filmpje op Instagram? De maandelijkse blog van de overburen ziet er altijd goed uit? Dat wil ik ook! De posts kunnen er inderdaad gelikt uitzien en voor jou perfect passen bij de online uitstraling die jij ook wilt creëren. Alleen wie zegt dat het werkt? De cijfers van de concurrent kun je niet inzien. Brainstorm erop los en staar je niet blind op wat een ander doet. Zoek naar manieren die voor jou werken en borduur voort op de kennis en cijfers die je zelf hebt, deze heb je immers zelf onder controle.

5. De klantreis is een doorlopend proces

De klantreis eindigt niet bij de verkoop van een dienst of product. Dat hoef ik geen ondernemer te vertellen, die weten ook wel dat het after-sales traject net zo belangrijk is als acquisitie. Waarom houden we hier dan geen rekening mee in onze marketingstrategie? Het managen van klanttevredenheid na de sale is immers net zo belangrijk voor terugkerende klanten als het binnenhalen van nieuwe. Zorg er dus voor dat je ook je after-sales proces in gedachten houdt bij het ontwikkelen van je online marketingstrategie.

Klantreis bij Foursites

Mijn reis in deze online wereld is bij nader inzien nog maar net begonnen. Waar ik vroeger dacht het zelf wel te kunnen wordt mij duidelijk dat je op alle expertises hulp kunt gebruiken en het raadzaam is om hier met specialisten over te sparren. Als je jezelf online op de kaart wilt zetten is het de investering zeker waard.

 

#sharing is caring