Voor bedrijven met een website is het vergaren, analyseren en gebruiken van data belangrijker dan ooit. Een website is namelijk nooit af en deze moet ook daadwerkelijk bijdragen aan het succes van de business. Data-driven marketing is de toekomst voor elke onderneming, bedrijf of organisatie die serieus aan de slag gaat met een website. Hoe vergaar je het beste data? Hoe maken we deze inzichtelijk? Wij vertellen je hoe en laten zien op welke manier we dat in de praktijk doen.

Data vergaren met Google Tag Manager

Inzicht in de prestatie van de website is vanzelfsprekend heel waardevol. Om hier inzicht in te krijgen wordt er veel gebruik gemaakt van de tool Google Analytics. Deze tool geeft je een algemeen beeld over de hoeveelheid bezoekers, waar ze vandaan komen en in hoeverre ze de belangrijkste acties uitvoeren.

Data-driven marketing

Zoals gezegd is het vergaren van data essentieel. Dat wil je niet alleen op een betrouwbare manier doen (GDPR-proof) maar ook kan het erg handig zijn om specifieke data te verzamelen. Data die voor jou website relevant en erg waardevol is om kennis over te hebben. In combinatie met Google Analytics & Google Tag Manager is het eenvoudig om verregaand inzicht te krijgen in de website. Dit geeft de mogelijkheid om je website te verbeteren, effectieve marketingcampagnes te draaien en al je keuzes te maken op basis van data.

Aan de hand van een specifiek voorbeeld laten we zien hoe we dit bij Foursites kunnen doen!

Van vraag naar inzicht in data

Meerdere klanten van Foursites maken gebruik van een dealer locator binnen hun website. Met deze tool kan een bezoeker snel en eenvoudig achterhalen op welke locatie de dichtstbijzijnde winkel is. Eén van onze klanten, Tworby, kwam met de vraag of het ook inzichtelijk gemaakt kan worden hoe deze tool gebruik wordt en of dat interessante informatie oplevert voor hun business.

Er waren een aantal vragen:

  • Op welke steden wordt er gezocht?
  • Welke dealers worden vanuit de tool bekeken?

Relevante en interessante data waarmee zij het bedrijf en de business verder kunnen laten groeien.

Tworby dealerlocator

De klant was op zoek naar specifiek en vergaand inzicht in het gedrag van de bezoekers. Google Analytics voorziet hier in standaard data. Maar er is wat meer voor nodig om deze specifieke behoefte inzichtelijk te maken.

Google Analytics heeft toch ook een functie waarmee je de geografische locatie hebt van je bezoekers? Dat klopt helemaal, echter is het zo dat deze data een verkeerd beeld kan geven en niet altijd even betrouwbaar is.

Zo is de intentie van een website bezoeker anders dan van een bezoeker die opzoek gaat naar een winkel in de dealer locator. Een stuk waardevoller dus. Ook worden de IP-adressen van de bezoekers getraceerd op basis van de locatie van de server. Deze zijn vaak gevestigd op een andere plaats dan de exacte locatie van de bezoeker.

Kortom; de standaard manier van vergaren, analyseren en gebruiken van deze data voor deze vraag is niet voldoende. Met de tool Google Tag Manager is het mogelijk om veel meer data te verzamelen en als marketeer heb je hiervoor geen developers nodig.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je zelf tags, scripts of codes kunt toevoegen aan je website. Hiervoor dien je eenmalig de code van Google Tag Manager op je website te plaatsen. Daarna kun je alle tags zelf plaatsen. Denk hierbij aan tags van bijvoorbeeld Hotjar (voor het tracken van bezoekersgedrag op de website), Google Analytics of LinkedIn Advertenties. Ook met het inrichten van conversies of ook wel gebeurtenissen (events) kun je zelf aan de slag.

Bij gebeurtenissen kan je denken aan:

  • Klikken op een specifieke button?
  • Hoe vaak wordt een video bekeken en voor hoelang?
  • Hoe vaak wordt de brochure gedownload? (Maar dan meetbaar op een betrouwbare manier)

Google Tag Manager biedt dus veel meer diepgang bij het verzamelen van data. Dit gaat altijd samen met Google Analytics, deze events worden namelijk door vertaald naar Analytics.

Google Tag Manager

Van theorie naar praktijk

Op welke manier hebben wij met Google Tag Manager deze data inzichtelijk gemaakt in Analytics. In het kort:

  • We openen de preview mode in Google Tag Manager om alle waardes op te halen
  • We maken de juiste variabelen aan in Google Tag Manager
  • Er worden juiste triggers aangemaakt, zodat de gebeurtenissen (events) getriggerd worden in Google Tag Manager
  • Koppel deze triggers aan de event tags in Google Tag Manager
  • We koppelen deze events aan doelen in Google Analytics en maken er zo conversies van
  • Vervolgens testen we of alles werkt en de data binnenkomt
  • Als alles werkt zetten we de tag aan

Hoe ziet de specifieke data eruit?

Data analytics
Data analytics-3

Relevante en specifieke informatie waarmee de klant direct aan de slag kan! Zij kunnen nu strategische keuzes maken op basis van informatie in plaats van een gok of een gevoel. Data-driven marketing helpt iedere website verder.

Toegevoegde waarde

Meer inzicht is meer waarde. Heb jij specifieke vragen? Of wil je bepaalde data inzichtelijk maken? Wij kunnen je erbij helpen, ook als het wat ingewikkelder wordt.

Neem vrijblijvend contact op!

#sharing is caring