Je steekt veel tijd, energie en geld in het generen van bezoekers naar jouw website. De aantallen knallen door het dak, maar de leads of aankopen blijven achter. Herkenbaar? 

Er zijn talloze marketingtechnieken om de bezoekers op jouw website te motiveren en te verleiden een bepaalde actie uit te laten voeren. Opvallend is dat hier meer psychologie bij komt kijken dan je zou denken! Aan de hand van twee bewezen marketingtechnieken nemen wij je mee in de wereld van online overtuigen.

Het onbewuste brein bepaalt 95% van jouw conversie. Daarom moet je die bewust prikkelen.

Inspelen op het onbewuste

Daniël Kahneman deed jarenlang onderzoek naar de werking van ons brein bij het nemen van beslissingen. Daaruit blijkt dat 95% van deze beslissingen onbewust gemaakt worden. Waar wij vaak denken dat we keuzes maken op basis van ratio blijkt in de praktijk dat we kiezen op gevoel, emotie en dat we ons laten leiden. Het geheim van een succesvolle website is inspelen op dit onbewuste brein van bezoekers. “Het onbewuste brein bepaalt 95% van jouw conversie. Daarom moet je die bewust prikkelen”, aldus Martin van Kranenborg – één van de bekendste conversiespecialisten van Nederland.

Het onbewuste brein

Een voorbeeld dat iedereen zal herkennen is het principe schaarste. Bij Booking.com maken ze graag gebruik van deze techniek: “Nog maar 1 kamer over op deze site”. Een beetje irritant en wellicht twijfel je of dit daadwerkelijk klopt, maar ergens voel je ook de druk om snel een keuze te moeten maken. Je wil die kans natuurlijk niet mislopen.

De bezoeker in de juiste richting sturen

Zoals gezegd zijn er meerdere technieken om de bezoeker ervan te overtuigen een bepaalde actie uit te voeren. Als vervolg op het blog over fanciness en een functioneel design lichten we twee voorbeelden uit waar marketing en design elkaar ontmoeten. Gaze cueing legt uit hoe we ons eigenlijk automatisch aangetrokken voelen tot de kijkrichting van een ander. Bij visual cueing wordt de aandacht onbewust gestuurd door visuele aanwijzingen.

De bezoeker sturen door middel van gaze cueing

Mensen hebben de neiging om naar dezelfde richting te kijken als anderen. Bedenk maar eens; ben je ooit in een situatie geweest waarin je naar de lucht keek of een richting op, alleen maar omdat iemand anders daar naar staarde?

Dit werkt online precies zo. Met het inzetten van gaze cueing wordt de aandacht van de bezoekers met menselijke beelden gestuurd richting tekst of een belangrijke call to action.

Het klassieke voorbeeld komt van usabilityspecialist James Breeze. De kijkrichting van de baby is bepalend in hoeverre de tekst op een pagina wordt gelezen.

Gaze cueing baby van James Breeze uit zijn publicatie You look where they look

Ook bij Foursites passen we deze techniek toe bij het ontwikkelen van een website. In dit voorbeeld willen we de bezoeker zo snel mogelijk sturen richting de belangrijkste actie. Het onderzoek in Hotjar of bezoekers meer focus op de CTA hebben loopt nog 😉

The Power of AI

De bezoeker sturen doormiddel van visual cueing

Het principe van de techniek visual cues is hetzelfde als een gaze cue. Een visual cue is een visueel element dat vraagt om je aandacht. Denk aan een pijl of een driehoek. Het is een effectieve manier om de aandacht van bezoekers te sturen en vast te houden richting de belangrijkste elementen op jouw pagina’s.

In dit voorbeelden zie je dat een bezoeker gestuurd wordt naar de belangrijkste CTA door middel van een visueel element. Deze visuele aanwijzingen zijn duidelijk aanwezig en vallen erg op. Door het plaatsen van deze elementen op je website geef je de bezoeker letterlijk een kijkrichting.

Visual Cueing door tactics.convertize.com

Ook bij Foursites passen we deze technieken toe op onze website. Met deze twee voorbeelden proberen we bezoekers te motiveren om te reageren op een vacature. Door de combinatie van copy en visual cueing sturen we de gebruiker richting de CTA “direct solliciteren”.

Testen

In de praktijk blijkt dat een website vaak op basis van “een gevoel” ingericht wordt. Beter is het om te testen, testen en nog eens te testen. De keuzes maak je dan niet meer op gevoel, maar op basis van gedegen onderzoek. Met de tool Hotjar kun je onderzoeken of het toepassen van verschillende marketingtechnieken werkt op jouw website.

Een andere methode is het toepassen van een A/B test mits er voldoende bezoekers op jouw website komen. Binnen Foursites hebben we al een ruim portfolio aan bewezen technieken opgebouwd en breiden we deze continue uit.

Wat nu?

Met een nieuwe header of een andere afbeelding ben je er natuurlijk nog niet. De kunst is om het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken bij elke stap of pagina op je website en waar nodig te motiveren om een actie uit te voeren. We hebben in dit blog twee technieken beschreven die daar goed bij kunnen helpen, maar er zijn nog vele andere mogelijkheden om de bezoeker online te overtuigen.

#sharing is caring