Begin maart kwam Breedband bij ons met de vraag om een nieuwe website voor ze te ontwikkelen. Breedband (oorspronkelijk Breedband Arnhem) wilde veranderen. Een nieuwe identiteit, een prachtig nieuw pand en een herpositionering. Ze hadden op dat moment 3 verschillende websites en aan ons om hier een geheel van te maken.

De ontdekking van Breedband

We zijn direct op onderzoek uitgegaan. Wie is Breedband? Waar staan ze voor? En wat doen ze voor hun klanten? Kort gezegd: Breedband is een internet service provider die zich bezighoudt met internet & networking, managed services en clouddiensten. Breedband bestaat inmiddels 10 jaar en is een begrip in de regio Arnhem Nijmegen. Ze hebben een enthousiast en jong team om zich heen gevormd en willen samen het verschil maken voor hun klanten.

In Arnhem en omgeving ligt ruim 100 kilometer eigen glasvezelnetwerk. Bedrijven en organisaties in deze regio kunnen hiermee rekenen op supersnel internet en internet gerelateerde diensten zoals clouddiensten, hosting en beveiliging.

Met deze achtergrondinformatie zijn we direct om tafel gaan zitten met Breedband en diens huisstijl ontwikkelaar Simons en Boom om een nog beter beeld te krijgen van het bedrijf, de klanten en nieuwe identiteit. De visie van Breedband?

Elke dag het verschil maken door iedereen met elkaar te verbinden op de manier waarop ze het zelf ook geregeld zouden willen zien: snel, goed en leuk!

Het project werd afgebakend, we stelden deadlines en absolute must-haves op en creëerden zodoende alvast de nodige input voor een brainstormsessie.

Chips, cola en brainstormen maar

Om een website te maken die naadloos past bij het DNA van Breedband hebben we een brainstormsessie georganiseerd. Samen met Dave, Liza en Romy van Breedband zijn we in onze huiskamer gaan zitten. Chips, cola en brainstormen maar! Uiteraard was er agenda als leidraad, maar websites ontwikkelen blijft een creatieve business dus het mag alle kanten op gaan.

Omdat we niet heel erg veel tijd hadden om een uitgebreid gebruikersonderzoek uit te voeren, hebben we zelf de klantbril maar opgezet. Zodoende zijn we gestart met de perfecte persona op papier te zetten. Wie is de doorsnee klant van Breedband? Wat zijn diens wensen, behoeften en frustraties?

Vanuit deze persona’s zijn we op Post-its ideeën en associaties op gaan schrijven. Deze ideeën – of het nou functies, templates, koppelingen of plug-ins zijn – hebben we onderverdeeld in must-haves, should-haves, could haves en would-haves (MoSCoW-methode). Zo kunnen we bepalen wat we meenemen in het ontwerpproces, misschien later nog toevoegen of gewoon helemaal achterwege laten.

Handig dat snelle schakelen!

Vol creativiteit, vastgestelde ideeën en functies zijn we een navigatiestructuur voor de website gaan ontwikkelen. Zo kan de toekomstig gebruiker van de nieuwe website optimaal navigeren door de website en weten wij precies welke templates we moeten gaan ontwerpen en bouwen. Hoe we erachter komen hoe gebruikers optimaal kunnen navigeren door de website? Door dit te testen bij potentiële bezoekers en weer in overleg te gaan met Dave, Liza en Romy. Handig dat snelle schakelen!

Na de navigatie zijn we aan de slag gegaan met het maken van wireframes voor de complete site. Hoe dat precies werkt heb ik in een eerdere blog beschreven.

Zoals altijd is elk detail van de nieuwe website verwerkt in de wireframes, alsmede alle nieuwe functionaliteiten en ideeën. De wireframes zijn vervolgens omgezet in een prototype om echte interactie te kunnen creëren en goed te kunnen testen.

Aangezien ons kantoor in Didam ligt en Breedband een kwartiertje rijden is, zijn we weer langsgegaan om het prototype te presenteren. Samen met Dave, Romy en Liza en Cas van Simons en Boom hebben we bugs, tips en verbeterpunten verzameld om de puntjes op de i te zetten.

Net dat beetje extra

Pas nadat alle koppen dezelfde kant op stonden en we zeker wisten dat alle toekomstige gebruikers de website gebruiksvriendelijk zouden gaan gebruiken, zijn we aan de slag gegaan met het ontwerp van de uiteindelijke website. In deze fase werd ook de samenwerking met Simons en Boom steeds nauwer. Zij ontwikkelden de nieuwe identiteit van Breedband, dus ons ontwerp moest hier perfect op aansluiten.

Less is more was de kerngedachte. Dit resulteerde in een zeer clean ontwerp met kleine toffe interacties en animaties. Over elk detail is nagedacht, van error states voor alle formulieren tot bedankt berichten voor de postcode check. Net dat beetje extra, dat beetje extra wat Breedband ook voor zijn klanten doet.

Een website die past bij Breedband

We schoten met het uiteindelijke ontwerp direct in de roos. Zowel Breedband als Cas van Simons en Boom waren razend enthousiast. Een paar kleine puntjes en we konden van start met het ontwikkelen van de website.

Was het traject hiermee voor mij afgerond? Nee, gedurende het gehele ontwikkelproces ben ik betrokken gebleven. Door zelf tussentijds te testen op usability, design/css en de navigatiestructuur en bugs direct te rapporten bij onze techniek afdeling, konden we een zo optimaal mogelijk product opleveren. Een website die perfect aansluit op de visie van Breedband: snel, goed en leuk!

Heb je de site inmiddels nog niet opgezocht? Check hem dan hier: https://www.breedband.nl

#sharing is caring