Met verschillende marketingactiviteiten zorg jij voor vele bezoekers naar jouw website. Van e-mail-campagnes en een SEO-strategie tot adverteren op sociale media. De resultaten blijven alleen achter, ondanks de vele bezoekers op de landingspagina’s. Op welke manier kun je ervoor zorgen dat deze bezoekers ook overgaan tot actie?  

Waar wij eerder al schreven over het online overtuigen van bezoekers met verschillende marketingtechnieken. Is het ook verstandig om te kijken naar de opbouw van jouw landingspagina, ook wel de anatomie van een pagina genoemd.

Een strategische funnel

Er zijn verschillende manieren om deze pagina’s in te richten. Dat kan op basis van een super fancy design met allerlei technische functionaliteiten, maar veel belangrijker is het om jouw doelgroep centraal te stellen. Met een strategische funnel worden de bezoekers door de gehele pagina gestuurd. Met als doel dat de pagina’s ook de gewenste resultaten opleveren.

een strategische funnel binnen een pagina

Quick wins

Voordat we dieper ingaan op hoe zo’n landingspagina wordt opgebouwd nemen we eerst een aantal uitgangspunten die voor alle pagina’s opgaan. Zo heeft een homepage een hele andere functie dan een conversiepagina. Maar er zijn een aantal punten die altijd en overal relevant zijn.

Emotie vs ratio

Zoals we weten maken we 95% van onze keuzes onbewust. Waar wij vaak denken dat we keuzes maken op basis van ratio blijkt in de praktijk dat we kiezen op gevoel – emotie – en dat we ons laten leiden. Emotie zet dus aan tot actie en ratio zet aan tot analyse. Dit is het uitgangspunt om te gebruiken binnen elke pagina op een website.

Emotie zet aan tot actie en ratio zet aan tot analyse. Speel in op die emotie om de bezoeker in beweging te krijgen.

Met een aantal tips kun je jouw website direct verbeteren voordat je aan de slag gaat met de opbouw van een pagina:

  • Zorg voor een leesbare tekst die gemakkelijk te scannen is. Highlight de belangrijkste termen en maak gebruik van verschillende alinea’s met sprekende titels.
  • Gebruik visuele elementen om op emotie in te spelen. De mens is visueel ingesteld. Design is een middel om de bezoeker in de juiste emotie te zetten of in de juiste richting te sturen.
  • Zorg voor focus op de belangrijkste acties. Een onderscheidende kleur voor de CTA zorgt voor focus op een actie. Kun je ook een aantal CTA’s schrappen? Nog meer focus op het belangrijkste element binnen een pagina.
  • Heb jij klanten die super enthousiast zijn over jouw onderneming? Laat het zien! Is de consument te spreken over het product? Zo’n verhaal bewijst dat je betrouwbaar bent en niet alleen omdat jij het zegt.
  • Pak de aandacht. De aandachtspanne van de gemiddelde websitebezoeker ligt lager dan die van een goudvis, namelijk op 6 seconden. In het hedendaagse online gedrag zijn zoveel prikkels en afleidingen. Je hebt dus maar heel kort de tijd om de aandacht te verdienen. Zorg dat je die aandacht direct weet te pakken anders ben je die bezoeker kwijt.

De anatomie van jouw conversiepagina

Het inrichten van een goed converterende pagina is een kunst op zich. In de marketing zijn er meerdere modellen die gebruikt worden als leidraad bij het inrichten van zo’n pagina. Eén van de bekendste is het AIDA model.

AIDA-model voor het toepassen van een pagina

Bij Foursites halen we veel inspiratie uit het TIPS model. Dit model wordt beschreven in het boek van Andy Maslen, persuasive copywriting. Hier beschrijft Maslen op welke manier je de juiste emotie kan oproepen bij de bezoeker. Zoals we eerder al schreven; emotie zet aan tot actie en dat is precies wat we willen.

4 stappen

Beide modellen werken met een duidelijke volgorde en vertonen in grote lijnen dezelfde strategie. De bezoeker wordt door de pagina heen gestuurd, als het ware een funnel om de bezoeker van A naar B te krijgen. Al deze inzichten zijn terug te brengen tot de volgende vier stappen:

  1. Verleid de bezoeker
  2. Beïnvloed de bezoeker
  3. Overtuig de bezoeker
  4. Zet de bezoeker aan tot actie

Stap 1: Verleid de bezoeker

Uit onderzoek blijkt dat wanneer een bezoeker op een pagina komt, er binnen 2,5 seconden wordt besloten om “te blijven” of de website direct te verlaten. Het begin van de pagina, de header, is een essentieel onderdeel van een converterende landingspagina. In de header wil je de aandacht van de bezoeker pakken, maar je wil ook de bezoeker verleiden om verder te lezen. “What’s in it for me”, wanneer het voor de bezoeker meteen duidelijk is wat hij hier kan vinden en of dat relevant is voor hem dan heb je de aandacht te pakken.

De header

Een combinatie van het design en een pakkende titel moeten de juiste emotie bij de bezoeker oproepen. In een eerdere blog beschreven we hoe je de bezoeker met een sturend design in de juiste richting kunt sturen. Waar headers vaak wat vertellen over het bedrijf of wie het bedrijf is, moet een titel inspelen op het probleem of een duidelijke waardepropositie afgeven voor de bezoeker. Schrijf dus een titel die aansluit op de behoefte, pijn of uitdaging van de doelgroep.

Voorbeeld van een header
Voorbeeld van een header

Stap 2: Beïnvloed de bezoeker

Een connectie maken met iemand of een relatie aangaan, dat gaat natuurlijk niet vanzelf. Er moet altijd een bepaalde mate van vertrouwen zijn. Dat gaat ook op voor de bezoekers van jouw landingspagina. Er zijn verschillende manieren om vertrouwen op te bouwen met jouw bezoekers. Een aantal voorbeelden:

Sociale bewijskracht

Mensen doen geen zaken met gebouwen, maar mensen doen zaken met mensen. Laat zien met wie bezoekers te maken hebben. Van wie kopen ze een product of welke projectmanagers begeleiden de projecten binnen de organisatie.

Mensen die werken bij Foursites

Autoriteit

Vertel vanuit je eigen ervaring. Hiermee toon je deskundigheid. Zorg wel dat het verhaal relevant is voor de doelgroep, dat het probleem besproken wordt en dat je daar de oplossing voor gevonden hebt.

Social Proof

Gebruik een testimonial om jouw deskundigheid te bevestigen. Wanneer anderen vertellen hoe goed je bent dan geeft dat de bezoeker meer vertrouwen dan wanneer je dat zelf beweert. “Wij van WC-eend, adviseren WC-eend.”

reviews op jou website

Stap 3: Overtuig de bezoeker

Overtuig de bezoeker om met jou in zee te gaan of jouw product af te nemen. Hierbij is het belangrijk dat bezoekers niet op zoek zijn naar boren maar naar gaten.

Ik hoor je al denken: “Gijs, wat bedoel je nu precies?”. Onze klanten willen een website voor hun bedrijf, het maakt hen niet uit of dat bij Foursites of bij de concurrent is. Als het maar een goede website is. Of; klanten zijn niet op zoek naar een Facebook campagne (boren), maar willen de juiste doelgroep benaderen met hun bedrijf (gaten).

Voordelen en design

Benoem de voordelen van het product of de dienst. Wat levert het de bezoeker op of op welke manier helpt het hem bij zijn probleem. Maak hierbij gebruik van een ondersteunend design. Zowel de voordelen, als het design spelen in op de emotie. En zoals we ondertussen weten zet emotie aan tot actie.

USP's toepassen in een landingspagina

Reviews

Toon reviews van klanten. Het verschil met de testimonials is dat hier ook reviews tussen staan die laag scoren. Door hierop te reageren laat je ook zien dat je als bedrijf leert en dat je goede service verleent.

Twijfels weghalen

De bezoeker is langzaam opgewarmd en staat op het punt om over te gaan tot actie. Maar toch zijn er altijd vragen of twijfels. Met een FAQ-element kun je de laatste twijfels, vragen en eventuele laatste hobbels wegnemen.

Stap 4: actie!

Je hebt de bezoeker verleidt en zijn aandacht gegrepen, vertrouwen opgebouwd en hem overtuigd van jouw product of dienst. Nu is het tijd om over te gaan tot actie.

Met een duidelijke en onderscheidende call to action kan de bezoeker over gaan tot actie. Een aantal elementen kunnen hierbij de kans op actie vergroten:

  • Maak bij voorkeur één CTA. Meerdere keuzes is geen keuze. Dit zorgt voor afleiding en vergroot de kans dat de bezoeker een andere actie onderneemt dan de gewenste.
  • Zorg dat de CTA ook aanzet tot actie. Bijvoorbeeld: “Ik wil betalen” of “download nu”.
  • Speel in op schaarste of urgentie. Geef korting of laat zien hoe lang het aanbod nog geldt.
  • Neem de laatste bezwaren weg. Bij het achterlaten van persoonsgegevens (een download) kun je bijvoorbeeld vermelden dat je zorgvuldig omgaat met de gegevens van jouw klant.

Van A naar B

Is dit nu de enige manier? Nee zeker niet. Zijn er ook andere mogelijkheden om de bezoeker van A naar B te krijgen? Ja, dit is maar een kleine greep van allerlei elementen om in te spelen op de behoefte van jouw doelgroep en deze te overtuigen om over te gaan tot actie. Voor elke website zal dit anders zijn en er komt altijd een stuk maatwerk en expertise bij kijken. Maar met deze strategie kun je systematisch aan de slag met jouw pagina’s.

Testen testen testen

Hoe weet je nu zeker dat deze pagina het echt goed doet? Uiteraard door het instellen van conversiepunten heb je inzicht in hoeverre de pagina presteert. Maar wellicht kan het nog beter? De beste manier om daarachter te komen is door middel van onderzoek. Dit kan op verschillende manieren. Doe een A/B test door aan 50% van je bezoekers de ene versie van je pagina te laten zien en aan 50% de andere variant te tonen. Hierbij is het wel belangrijk dat er voldoende bezoekers op de pagina komen. Een andere methode die vaak gebruikt wordt is een usability onderzoek. Door een aantal personen van je doelgroep specifieke taken uit te laten voeren kun je tot wel 90% van de problemen achterhalen.

een a/b test voor een pagina

#sharing is caring