Hoe mooi en snel het design van je (nieuwe) website ook is: online maak je pas echt het verschil wanneer je je website gaat vullen met content. En dat is best een kunst. Want alleen met écht goede content boek je resultaten.

Hoe weet je zeker dat de content die je creëert ervoor zorgt dat de pagina goed presteert? En je dus beter gevonden wordt via zoekmachines en bezoekers sneller overgaan tot actie? We delen 9 tips met je voor het vullen van jouw website. Daar kun je vandaag nog mee aan de slag!

Tip 1: Goede content is relevant

De basis is simpel. Onthoud dat het altijd draait om relevantie. De pagina moet relevante informatie bevatten voor de bezoeker, relevant zijn voor je bedrijf en relevant zijn voor zoekmachines.

Bedenk dus allereerst in welke onderwerpen jouw doelgroep geïnteresseerd is en welke termen je doelgroep gebruikt. Leg de focus van de pagina op deze relevante onderwerpen. Gebruik in de tekst de termen die de doelgroep gebruikt, ook wel de focus zoektermen genoemd. Een focus zoekterm is het belangrijkste zoekwoord waarmee je verwacht dat mensen je pagina zullen vinden in de zoekmachines.

Durf echter ook te vertrouwen op je gevoel en gezond verstand. Verplaats jezelf in de doelgroep en welke onderwerpen spelen erbij deze groep?

Denk dus goed na over woorden die je doelgroep zou intikken in Google om op jouw pagina uit te komen. Door de juiste zoektermen te gebruiken en de inhoud van je pagina volledig op dát onderwerp te richten weten jij én zoekmachines dat jouw content waardevol is voor de mensen die jij wilt bereiken.

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek geeft goede input voor het bepalen van de focus zoekterm van een pagina. Maar niet elke organisatie heeft hiervoor de mogelijkheid of capaciteit. Wil je graag een zoekwoordenonderzoek laten uitvoeren? We doen het graag voor je!

Zoekwoordenonderzoek voor het vullen van een website

Inspiratie voor focus trefwoorden kun je ook halen uit verschillende online tools, zoals Ubersuggest en Answerthepublic. Maar durf vooral ook te vertrouwen op je gevoel, je ervaring met jouw doelgroep en gezond verstand.

Met alleen relevante content ben je er nog niet.

Goede content is namelijk ook overzichtelijk en begrijpelijk . Met een heldere structuur maak je de pagina leesbaar voor je bezoekers en help je zoekmachines ‘begrijpen’ waar je pagina over gaat. De volgende tips helpen je deze structuur stapsgewijs aan te brengen.

Tip 2: Kies de perfecte titel

Je hebt maar 1 kans voor het maken van een goede eerste indruk. De eerste titel op de pagina is altijd een H1. Deze wordt ook wel kop 1 genoemd. De H1 is voor Google een belangrijk element en toont waar de pagina over gaat. Vergeet dus niet het onderwerp en/of de focus zoekterm hierin te verwerken! Voor titels die volgen gebruik je een H2 of een H3.

Let op: elke pagina heeft maar één H1. Een handige manier om je H1, H2 en H3 te controleren is via https://www.headingtags.nl.

Het toepassen van headers op een website

Door het toepassen van titels help je de bezoeker te begrijpen waar de pagina over gaat. Mensen lezen namelijk niet alles, maar scannen de pagina op interessante informatie.

TIP: Maak een aantal belangrijke woorden of onderwerpen dikgedrukt in je tekst. Zo trek je de aandacht van de bezoeker die snel door jouw pagina scant.

Tip 3: Voeg witregels toe

Less is more! Gebruik daarom voldoende witregels tussen alinea’s. Dat oogt rustiger en zorgt voor een leesbare tekst. Dat is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid.

LET OP: ga niet uitgebreid gebruik maken van meerdere enters (witregels) onder elkaar. Dat ziet er op het oog misschien goed uit, maar in de praktijk krijg je enorme gaten in de tekst, met name op je mobiele website. Het doel van de witregels is dat de tekst leesbaar is door deze op te delen in meerdere alinea’s.

Tip 4: Plaats relevante afbeeldingen

Denk verder dan woorden alleen. Relevante afbeeldingen hebben een toegevoegde informatieve waarde én ze maken je pagina aantrekkelijker. Voeg waar mogelijk een onderschrift en/of alt-tag toe (dit kan eenvoudig binnen WordPress) en verwerk hierin de focus zoekterm. Plaats de focus zoekterm ook in de bestandsnaam van de afbeelding voordat je deze uploadt.

Relevante afbeeldingen op een website

ALT-teksten (ook wel alt-tags genoemd) worden ingevuld als titel van een afbeelding en geven een samenvatting van wat er te zien is op de afbeelding. Voor zoekmachines is een alt-tag belangrijke extra informatie omdat deze de afbeelding niet kunnen lezen.

Plaats alleen afbeeldingen van goede kwaliteit. Maar let op: grote afbeeldingen hebben veel invloed op de laadsnelheid. Een trage website is voor de gebruiker niet fijn en Google straft je daar hard op af. De meeste afbeeldingen hebben een maximale grootte tussen de 300 en 500 Kb.

Er zijn verschillende gratis tools om je afbeeldingen te optimaliseren. Een daarvan is ImageOptim.

Tip 5: Maak gebruik van opsommingen

Gebruik opsommingen om nog meer structuur aan te brengen in je tekst. Voor een gebruiker is dit prettig om te lezen en het zorgt ervoor dat een pagina eenvoudiger te scannen is.

Je kunt een tekst zo weergeven:

Door gebruik te maken van opsommingstekens help je de gebruiker om snel een overzicht te krijgen van de inhoud. Als je deze tekens niet gebruikt en de tekst achter elkaar zet is deze niet meer prettig te lezen of eenvoudig te scannen. Daarnaast biedt het geen overzicht aan de lezer en is het niet rustiger voor het oog.

Maar zo is het veel beter:

Door gebruik te maken van opsommingstekens help je de gebruiker om snel een overzicht te krijgen van de inhoud. De tekst is nu:

  • Prettig te lezen
  • Eenvoudig te scannen
  • Overzichtelijk
  • Rustiger voor het oog

Tip 6: Schrijf voldoende woorden

De ideale landingspagina bestaat uit minimaal 300 woorden. Langere content scoort (vaak) beter. Uit onderzoek van SEMrush blijkt zelfs dat artikelen van meer dan 3000 woorden maar liefst 3 keer zoveel verkeer genereren.

Moet je dan extra lange zinnen schrijven, zodat het stuk langer wordt? Nee. Daar zijn je bezoekers niet mee geholpen. Meer woorden betekent dat je meer relevante content en aanvullende informatie moet toevoegen. Heb je niet meer over een onderwerp te vertellen? Dan heeft het geen zin om meer woorden toe te voegen. Uiteindelijk staat de relevantie van de informatie op de pagina voorop.

Naast genoeg tekst, is het ook van belang dat je foutloos schrijft. Heb je zelf niet zo’n vlotte pen? Onze copywriters zijn je graag van dienst.

Tip 7: Voeg interne links toe

Verwijs bezoekers door middel van interne links door naar gerelateerde pagina’s op jouw website. Zo kunnen bezoekers snel meer informatie vinden over het onderwerp waar ze in geïnteresseerd zijn.

Zet interne links ook in om bezoekers direct naar andere belangrijke pagina’s te sturen om ze daar een actie te laten uitvoeren. Laat ze bijvoorbeeld contact met je opnemen voor meer informatie of een product bestellen.

interne links op een website

Tip 8: Kies een duidelijke URL

Google zegt het volgende: een zoekmachinevriendelijke URL is kort, beschrijvend, leesbaar en consistent. Vanaf het moment dat je begint met het vullen van je website is het belangrijk om goed na te denken over deze structuur. Het uitgangspunt is dat de URL voor de gebruiker logisch moet zijn. Verwerk in de URL het liefst ook de focus zoekterm.

De juiste URL gebruiken op een website

Voorbeeld van een goede URL:

https://www.voorbeeld.nl/diensten/online-marketing

Voorbeeld van een slechte URL:

https://www.voorbeeld.nl/blog/diensten/zoek-opti-id=404

Tip 9: Stel een 301 redirect in

Goede content op je website betekent soms ook dat je pagina’s moet verwijderen. Het is verstandig om content die er niet meer toe doet van de website te halen. Stuur zoekverkeer dat op een verwijderde pagina landt door naar een andere relevante pagina. Dat doe je met een 301 redirect.

VOORBEELD: je hebt de pagina voorbeeld.nl/appels-kopen.

Deze URL wordt door Google geïndexeerd, waardoor een persoon die zoekt op appels kopen op deze pagina uitkomt. Op een dag besluit je dat je geen waarde meer hecht aan deze pagina. Google weet niet dat jij de pagina hebt verwijderd, en laat daarom deze link nog zien aan bezoekers. Deze bezoekers komen nu terecht op de 404-pagina.

Een 404 pagina op een website

Niet ideaal! Google en je bezoeker vinden dit niet leuk. Door het instellen van een verwijzing naar een relevante pagina, een zogeheten 301 redirect, voorkom je strafpunten door de zoekmachine. Bezoekers kunnen in het voorbeeld verwezen worden naar voorbeeld.nl/fruit-kopen.

Meer weten?

Heb je nog vragen over hoe je je website moet vullen met content? Met ruim 9 jaar ervaring op het gebied van online marketing, strategie, creatie en ontwikkeling kunnen we jou zeker helpen. Neem eens contact op of kom bij ons langs om van gedachten te wisselen!

#sharing is caring