Hoe een week als online marketeer bij Foursites eruitziet? Nou, zo.

Maandag

De wekker gaat en deze jongen draait zich nog even om. Online marketing heeft geen haast, ik begin dinsdag wel. Heerlijk om parttime werken!

Dinsdag

Helemaal opgeladen van het weekend loop ik het kantoor binnen. “Moggûh, hoe was jullie weekend?” Ik word een beetje verongelijkt aangekeken, tja… Ik klap rustig mijn laptop open en begin ik de eerste mailtjes weg te werken.

Van een aantal klanten krijg ik vragen over de lopende campagnes. Hoeveel leads zijn er bijgekomen? Is er al een winnaar van de A/B test van vorige week? Zijn er nog nieuwe demo aanvragen bijgekomen? Ik duik in de tools en voorzie iedereen van het gewenste antwoord. Mijn werkdag kan beginnen.

Vorige week hebben we met de bakker om de hoek gezeten. Hij vertelde over zijn ambities om als eerste bakker in Nederland landelijk brood te leveren. Vet! De nieuwe webshop staat live en nu is het aan mij om een strategie te ontwikkelen om de nodige traffic te realiseren. Brood online bestellen, willen mensen dat wel? Ik kijk in de zoekwoordenplanner en zie dat er maandelijks 390 keer op ‘brood bestellen’ wordt gezocht. Ok, deze mensen kunnen we dus via AdWords op de website krijgen, maar wie nog meer? Iedereen heeft brood nodig dus de markt is er wel. Hé, ik heb thuis ook geen brood meer, laat ik in ieder geval alvast wat voor mezelf bestellen. De rest van Nederland komt later wel.

Woensdag

Ik begin de dag met een verse boterham die ik in de trein op eet. Heerlijk om zo rustig je dag te beginnen. Elke dag van Nijmegen naar Didam is goed te doen.

Vandaag is het tijd voor de maandelijkse projecten. Er lopen een aantal projecten waaraan ik elke maand een aantal uur mag besteden. Vorige maand heb ik de AdWords campagnes geoptimaliseerd, die dankzij de hulp van Tim Rooza (onze freelance AdWords adviseur) weer goed lopen. Nu zie ik dat het bouncepercentage van de productpagina’s aan de hoge kant is. Ik schiet gauw een meeting in om samen met onze designer te sparren over hoe we dit kunnen verbeteren.

De meeste tests kan ik gemakkelijk zelf uitvoeren met de hulp van Google Optimize (een mooie gratis tool). Voor complexere tests ga ik toch eerst even met onze developers zitten om te inventariseren wat de mogelijkheden zijn.

Het is lekker weer, dus na de lunch gaan we even snel een balletje trappen. Dat ging nog best fanatiek, dus ik kruip flink bezweet achter mijn computer (bleehhh). Zo hebben we onze dagelijkse portie beweging in ieder geval weer gehad.

Donderdag

We starten de dag met de tweewekelijkse Foursites-meeting. Hierin bespreken we de nieuwe technieken van het internet (check dit,dit, dit of dit) en laat iedereen leuke projecten zien waar hij/zij mee bezig is. Vandaag heb ik een korte presentatie voorbereid over het websiteverkeer op mobiel vs. desktop. Wat zijn de verschillen? De discussie die hieruit ontstaat levert mooie ideeën op die we kunnen gebruiken voor nieuwe projecten. Missie geslaagd!

Na de lunch is er tijd voor het meest prestigieuze moment van de dag: een potje Mario Kart. Hier worden vrienden en vijanden gemaakt en wordt de nodige frustratie op elkaar geuit. Wil je meekomen met de rest? Zorg er dan wel dat je ruim 5.000 uur ervaring hebt, want anders kom je er tussen deze nerds niet tussen.

 

Collega's spelen Mario Kart

 

Na de middag is de kick-off van een nieuw project. Hiervoor gaan we met een projectteam van verschillende disciplines bij elkaar zitten. Designer, copywriter, online markeer (me) en een developer. Wat willen we bereiken en wat is de beste strategie? Na een brainstormsessie hebben we een tof concept bedacht. Tijd om dit uit te werken en door te nemen met de klant.

Vrijdag

‘s Ochtends hebben we de maandelijkse call met een van onze klanten. Hierin hebben we het over de huidige werkzaamheden en wat we de komende maand willen gaan doen. Niet geheel onbelangrijk bespreken we hier natuurlijk ook de geboekte resultaten. Zijn ze tevreden?

Mats! Deze week is Daan vergeten om de koffielepeltjes te poetsen. Hoort nou eenmaal bij je corveetaak, dus dat wordt trakteren! Na een lunch met een kroket, frikandel of lange lummel (sowieso die laatste) is het tijd voor eigen ontwikkeling.

Op de bank blogs lezen over nieuwe AdWords updates of kijken naar een WordPress presentatie over conversie optimalisatie. Als ik om klokslag 16.00 uur het dopje van mijn bierflesje afschiet, weet ik dat de week er weer bijna opzit. Nog even met iedereen de weekendplannen doornemen en dan is het weer tijd om mijn trein te halen.

Tot volgende week allemaal!

#sharing is caring