De Brood-shop, ooit begonnen als een eenvoudige webshop om regio de Liemers te bedienen, maar inmiddels groot genoeg om door het hele land brood te bezorgen met same day delivery. Een succesverhaal, mede mogelijk gemaakt door Foursites.

Mocht je ooit een keer een bestelling geplaatst hebben in de Brood-shop, dan herken je misschien dit ontwerp nog wel. Deze webshop (ontwikkeld door een andere webbouwer) was de eerste shop van bakkerij Paul Berntsen. Paul wilde hiermee het terrein van online shoppen aanboren om te kijken of mensen brood en gebak ook online zouden gaan bestellen. Nou, dat gebeurde. Massaal.

Het is inmiddels alweer drie jaar geleden dat we in gesprek gingen met Paul voor een nieuwe webshop. Bovenstaande was duidelijk toe aan vernieuwing en Paul had grote ambities, waaronder het uitbreiden van zijn bezorgregio naar 40km rondom Didam. Van Nijmegen naar Deventer en van Deventer naar Winterswijk.

Drie jaar later is deze straal van 40km uitgebreid naar landelijke bezorging met same day delivery, wordt de omzet die Paul behaalt met zijn webshop iedere maand groter en rijkt de bekendheid van de Brood-shop inmiddels tot ver buiten de dorpsgrenzen. Maar hoe kan het dat de webshop van een lokale bakker zó succesvol is?

De basis: een nieuwe shop

Heerlijk natuurlijk om te werken met zo’n ambitieuze klant, maar waar begin je? We zijn begonnen met het ontwikkelen van een nieuwe webshop voor Paul. Een nieuwe webshop waarbij we eerst grondig UX en online marketing onderzoek hebben gedaan. Zo onderzochten we o.a. hoe bezoekers zich door de webshop bewegen en hebben we gekeken naar hoe andere webshops zijn ingericht. Maar daarnaast hebben we ook een grondig zoekwoordenonderzoek gedaan om er zeker van te zijn dat we de juiste zoekwoorden zouden gebruiken in de nieuwe webshop.

Daarbij hebben we twee belangrijke technische functionaliteiten ingebouwd die ervoor zorgen dat het bestelproces eenvoudiger en gebruiksvriendelijker zou worden:

1. Ten eerste hebben we de website zo ontworpen en gebouwd dat je een product vanuit het productoverzicht met één klik (het plusje) aan je winkelmandje kunt toevoegen.

2. Ten tweede hebben we een koppeling met Marti Orbak gerealiseerd. Marti Orbak is het ERP-systeem van de bakkerij. Alle producten en bestellingen worden toegevoegd en verwerkt in Orbak, waardoor Paul precies weet hoeveel hij moet bakken om de bestellingen in de webshop aan te kunnen.

Het resultaat: een stijging van 118%!

Het effect was meteen zichtbaar: in het eerste jaar dat de nieuwe webshop live is gegaan, realiseerden we een stijging in het aantal bestellingen met 118%. Meer dan een verdubbeling van het aantal bestellingen dus.

Het resultaat van een goed doordachte webshop, maar zeker ook van een zeer actief online marketingtraject. Een traject met een aantal basics die meteen al zorgden voor een stortvloed aan nieuwe bezoekers. Zo bliezen we zijn social media kanalen nieuw leven in, verstuurden we een maandelijkse nieuwsbrief met aanbiedingen en gaven we de traffic naar de webshop een boost met campagnes op Facebook, LinkedIn en Google Ads.

Het mooie van een webshop is dat je alles meetbaar kunt maken. En om de klant daarvan op de hoogte te houden hebben we een dashboard ontwikkeld, waarop de klant zijn statistieken altijd realtime kan inzien. Daarnaast kunnen wij zo natuurlijk precies zien hoeveel bestellingen (omzet) een advertentie oplevert.

Als voorbeeld laten we graag onderstaande advertentie zien. De kosten hiervoor waren 200 euro, maar die ene advertentie leverde uiteindelijk 194 nieuwe aankopen op in de webshop. Met een gemiddeld bestelbedrag in de webshop van ruim € 25,- heeft deze investering zich dubbel en dwars terugverdiend.

Uitvoerend maar zeker ook adviserend

Deze case laat mooi zien dat wij niet alleen een uitvoerend webbureau zijn, maar juist ook een adviserende rol op ons nemen, omdat wij graag bijdragen aan het online succes van onze klanten. Zo bespreken we tijdens een online marketingtraject iedere maand de resultaten van de webshop en analyseren we wat er wel en niet goed gaat. Hierin vragen we wat de verwachtingen en ambities zijn van de ondernemer, maar geven ook advies over waar mogelijk kansen voor hem of haar liggen.

In een van deze meetings kwamen de plannen van Paul voor landelijke bezorging op tafel. Met same day delivery uiteraard, want het gaat hier wel om vers brood. We hebben Paul geholpen met het zoeken naar een betrouwbare vervoerder die snel kan leveren en bestellingen niet een hele nacht op een depot laat staan. Maar ook een vervoerder die in de toekomst probleemloos gekoelde producten zoals gebak kan bezorgen. Dat is belangrijk, omdat het een direct effect heeft op de klanttevredenheid en uiteindelijk de omzet in de Brood-shop. Op dit moment worden de eerste pakketjes verstuurd met Trunkrs en de eerste geluiden zijn erg positief.

What’s next?

Inmiddels is de landelijke bezorging met Trunkrs dus een feit en zijn we druk bezig om de Thuiswinkel Waarborg-certificering te behalen.

De focus voor de komende periode ligt op het verhogen van het aantal landelijke bestellingen. Dit gaan we doen met o.a. marketing automation, influencermarketing en het implementeren van een referral programma, waarbij we tevreden klanten willen gebruiken om de naamsbekendheid van de Brood-shop te vergroten.

Klinkt goed?

Ben je ook op zoek naar een proactieve digitale partner die samen met jou een online traject uitstippelt dat past bij jouw wensen en ambities? Neem gerust contact met ons op om eens vrijblijvend een kop koffie te drinken.

#sharing is caring