Als accountmanager wordt er van je verwacht dat je nieuwe klanten binnenhaalt. Easier said than done. Eerst de naamsbekendheid in de regio maar eens vergroten. En dus begon ik te netwerken. En nog meer te netwerken. En nog meer te netwerken.

Spread the word

Bij mijn start hier bij Foursites enkele maanden geleden heb ik mijzelf onder andere als doel gesteld om de naamsbekendheid van dit mooie bedrijf in de regio te vergroten. Het meest voor de hand liggende kanaal daarvoor is voor een internetbureau natuurlijk online: Online advertising, social media, blogs, vlogs en een nieuwsbrief zijn allemaal kanalen die we in (kunnen) zetten om te laten zien wie we zijn en wat we doen (natuurlijk voorafgegaan aan onze Waarom en Hoe, als we de Golden Circle volgen).

Foto: Lindus / Jacques Kok

Maar de ondernemer die misschien wel het meest gebaat is bij onze dienstverlening, is helemaal (nog) niet zo actief online. Dus zijn er, naast het wereldwijde web, ook legio andere mogelijkheden om jezelf te laten zien: Adverteren (uiteraard op print, maar ook tv en radio zijn écht nog niet dood, zoals velen beweren), sponsoring, het (mede)organiseren van evenementen en het bezoeken van netwerkbijeenkomsten zijn slechts enkele voorbeelden.

Dat laatste doe ik graag en raad ik iedereen aan. Toch zie ik maar weinig generatiegenoten op dergelijke bijeenkomsten.

Netwerken? Daar begin ik niet aan!

Volgens de literatuur ben ik met mijn geboortejaar van 1989 een echte Millenial. De generatie die online alles weet te vinden, maar de social skills mist om offline goed te kunnen functioneren. Dat laatste is gechargeerd, maar dit stereotype hangt ons toch vaak boven het hoofd en het zorgt er misschien wel voor dat we niet de noodzaak voelen om ons gezicht op netwerkbijeenkomsten te laten zien.

Er zijn namelijk genoeg redenen te verzinnen om niet naar netwerkbijeenkomsten te gaan: Het is eng, het kost tijd, het levert weinig directe sales op en in tegenstelling tot online netwerken is je bereik niet meetbaar. Waarom doen we het eigenlijk?

Netwerken is eng

Nee, netwerken is niet eng. Het kan wel spannend zijn. Zeker als je in je eentje naar een netwerkbijeenkomst gaat. Je kent niemand en je vraagt je af of mensen wel op je verhaal, dienst of product zitten te wachten…

Foto: Lindus / Jacques Kok

Troost je met de gedachte dat iedereen daar in hetzelfde schuitje zit. Zelfs de meest ervaren ondernemer of salesmanager ervaart nog wel eens een moment van spanning als ze een onbekende ruimte binnentreden.

Tipje van mij: probeer niet meteen van alles te verkopen, maar vertel gewoon wie je bent en wat je doet (en wederom ook vooral waarom en hoe). En luister (!) ook aandachtig naar het verhaal van een ander. Zo vind je vaak al een manier om elkaar te helpen of te versterken.

Netwerken kost tijd

Klopt. Net als het uitvoeren van een social media strategie, bloggen en vloggen. Toch heb je offline meer controle. Als je op een netwerkbijeenkomst al 1-op-1 contact gehad met een potentiele klant (lead), kun je deze persoon naderhand rustig benaderen om een verzoek te doen.

Niet per sé om direct iets te verkopen, maar een vraag als zijn er zaken rondom je website die beter kunnen, en kan ik je daar misschien mee helpen? is een mooie manier om (opnieuw) in contact te komen, zonder dat je opdringerig overkomt.

Netwerken levert weinig directe sales op

Zeker in een vraaggestuurde branche zoals die van ons zal het inderdaad weinig voorkomen dat je na een netwerkbijeenkomst meteen 5 offerteaanvragen hebt. Want de kans dat jij biedt wat de persoon die je gesproken hebt ook precies op dat moment nodig heeft is klein.

Toch heb je, mits je jezelf goed gepitcht hebt en oprechte interesse hebt getoond in de ander, een indruk achter gelaten die meer impact heeft dan dat je via social media hebt. Om 2 redenen:
1. Mensen doen graag zaken met mensen. En niet met bedrijven of merken;
2. Omdat je een persoonlijke klik hebt opgebouwd met een andere ‘netwerker’ (deze mensen noemen zichzelf graag ‘verbinder’), kun je ook profiteren van zijn of haar netwerk.

Foto: Lindus / Jacques Kok

Op deze manier kun je offline makkelijker en sneller brand ambassadors creëren. Uiteraard is het verstandig om hier online opvolging aan te geven. Dan blijft je top of mind en kan hij jou introduceren als iemand in zijn netwerk opzoek is naar jouw dienst of product.

De impact van netwerken is niet meetbaar

Het bezoeken van netwerkbijeenkomsten is geen losstaande activiteit. Niet één offerteaanvraag is direct toe te wijzen aan een bepaalde activiteit. Toch zul je vaak zien dat mensen via via van je gehoord hebben. Ik vraag altijd aan iedereen die ons benaderd hoe hij of zij bij ons terecht is gekomen. Vaak kun je met die vraag aardig goed achterhalen welke activiteiten aan het contact ten grondslag hebben gelegen.

Tot slot is netwerken iets wat zijn vruchten pas echt afwerpt op de langere termijn. Wil je op korte termijn sales bewerkstelligen? Dan zul je in de telefoon moeten klimmen en (koude) acquisitie moeten gaan doen.

Wil je dat mensen in de toekomst jou weten te vinden i.p.v. dat jij hen moet zoeken? Heb geduld en bouw een netwerk op.

#sharing is caring