Veel neuromarketeers zeggen het. Al onze beslissingen nemen we voor 90% onbewust. Een handig weetje om jouw klanten makkelijk te overtuigen van een aankoop of gebruik te maken van jouw dienst, maar zo simpel ligt het toch niet helemaal. Op welke manier kun je een potentiële klant beïnvloeden om met jouw bedrijf in zee te gaan? Wij geven je 3 tips!

Het is een feit dat we de meeste beslissingen en handelingen op een dag onbewust maken, maar als het gaat over bijvoorbeeld een aankoop doen zijn we daar vaak toch wel wat bewuster mee bezig. Vrijwel alles is tegenwoordig online te koop, maar we willen het liefst zeker weten dat we een goed product aanschaffen. Zo gaan we graag nog naar fysieke winkels om het gewenste product te kunnen bekijken. Daarnaast willen we zeker weten dat een verkoper van een product of een dienst betrouwbaar is. Online checken we vaak een recensie, bekijken we of het product ergens anders niet goedkoper is of vergelijken we aan het einde van het jaar massaal verschillende zorgverzekeringen.

Slecht nieuws voor mij als verkoper zou je denken? Niets is minder waar, je kunt jouw klant zeker beïnvloeden en sturen in de juiste richting! Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van zogenaamde persuasive words of power words om jouw klant te overtuigen.

persuasion words

Wat zijn Power Words precies?

Power Words zijn bepaalde woorden die een emotie bij je doelgroep oproepen waardoor ze sneller geneigd zijn om jouw gewenste handeling uit te voeren. Die emotie wordt dus opgeroepen door ons onderbewustzijn. Dat komt doordat deze woorden ervoor zorgen dat de tekst meer aanspreekt en daardoor meer conversies creëren. In de Verenigde Staten is veel onderzoek gedaan naar welke Engelstalige woorden effect hebben op mensen en dat juist deze woorden kunnen aansporen tot actie. Deze woorden werken in Nederlandse teksten natuurlijk niet hetzelfde. Online zijn er wel lijsten te vinden met Nederlandse Power Words, maar hoe moet je deze woorden nu verwerken in jouw uitingen?

Zet jouw doelgroep aan tot ACTIE met de inzet van Power Words!

We geven je een aantal tips waardoor ook jij aan de slag kunt met het overtuigen van jouw doelgroep met behulp van Power Words.

Tip #1: Bepaal je doel

Zonder doel, geen resultaat. Bedenk van tevoren goed wat je met jouw content wil bereiken. Elk specifiek woord roept een andere emotie op en het is van belang om in te spelen op deze emoties. Wil je bijvoorbeeld dat een klant iets van je koopt, dan kun je je het beste richten op woorden die met schaarste te maken hebben, zoals exclusief of nog x aantal beschikbaar.

Overtuigen met het principe schaarste

Wil je juist dat de lezer jouw bijlage of e-mail opent? Focus je dan op woorden die nieuwsgierigheid opwekken, zoals kans of oplossing. Door in te spelen op het gevoel van de lezer kun je deze dus sturen naar de door jouw gewenste actie.

Tip #2: Plaats ze op de juiste plekken

Al heb je de meest complete oplossing voor het probleem van jouw lezers, ze worden niet getriggerd als ze de juiste woorden niet zien.

Gebruik de Power Words dan ook vooral op plekken waar ze opvallen.

Als je wil dat de lezer jouw e-mail opent zet je ze dus zeker in het subject en niet willekeurig in de mail zelf.

Beschrijf je een aanbieding? Dan plaats je de woorden vooral dicht bij de CTR. Jouw lezer beschikt over genoeg content en zal dus eerst gelokt moeten worden om jouw tekst echt te lezen. Mensen scannen vaak eerst de pagina, voor ze besluiten om verder te lezen of weg te klikken.

Power words dicht bij de cta

Bedenk je dus goed welke plekken opvallen en dus worden gelezen. Zo plaats je Power Words dus vooral in titels, tussenkopjes en als bijschrijft van of zelfs in een afbeelding.

Tip #3: Gebruik ze met mate

De lijsten met Power Words die je kunt gebruiken zijn erg handig, maar het levert niets op als je zoveel mogelijk van deze woorden in een tekst probeert te stoppen. Sommige woorden kunnen elkaars effect behoorlijk afzwakken waardoor je jezelf gaat tegenspreken. Of je gebruikt er zo veel dat de lezer jouw bedoeling door gaat krijgen en dat roept de verkeerde emoties op.

De lezer voelt zich daardoor gemanipuleerd of bedrogen en zo bereik je juist het tegenovergestelde van wat je wil.

Bedenk dus goed wat je wil bereiken en kies een paar woorden uit die aan dat doel kunnen bijdragen.

Meten = weten

Wat voor de een werkt, werkt natuurlijk niet per se voor de ander. De allerbelangrijkste tip die we je kunnen geven is dat je vooral eens zelf moet testen wat wel en niet bij jouw doelgroep past. Stel bijvoorbeeld twee versies op voor een mail en stuur de ene versie naar de ene helft van de ontvangers en de andere versie naar de andere helft. Wordt er een versie veel meer geopend dan de ander? Dan weet je welke woorden hebben gewerkt.

Wil jij nu ook aan de slag met jouw teksten, maar kun je wel wat advies of hulp gebruiken? We nemen jouw contentcreatie graag uit handen om er iets tofs van te maken. Wil je hier eens over sparren om te kijken wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact op!

#sharing is caring